Sportplan

Fotballgruppa har tidligere utarbeidet en sportplan for fotball. Her finnes alt man behøver å vite om hvordan den sportslige driften i gruppa skal fungere. De siste årene er ikke alt blitt oppdatert, men du finner fortsatt ting der som er viktig å vite. Planen er at sportplanen gradvis integreres i denne håndboka for fotball, etter hvert som planen revideres i løpet av våren. Her er link til sportplanen https://sites.google.com/nidelv-il.no/nidelvilsportsplanfotball/annet/oppstart

Rekruttering

Nidelv fotball rekrutterer primært fra Nidarvoll skole. Ungene blir invitert til å delta på trening fra og med vårsesongen før de starter på skolen. I all hovedsak foregår idrettslagets aktiviteter på Tempebanen, men for de yngste barna foregår også en del av aktiviteten på Nidarvollbanen ved Nidarvoll skole. 

Deltagelse på kamper og cuper styres av lagene selv basert på hva som gir ungene best mulig opplevelser på fotballbanen. I starten spilles det 3 mot 3 på små baner.

For mer informasjon om tilbudet innen barnefotballen (6-12 år), og ungdomsfotballen (13-19 år), kan dere henvende dere til fotballgruppa på mail: fotball@nidelv-il.no


Hvordan dere blir medlem i Nidelv IL, slik at dere kan delta i aktiviteter i fotballgruppa.


Når laget skal startes opp

  • Rekrutter trenere til laget - Vi anbefaler en (1) trener pr. 7 unger

  • Rekrutter lagleder

  • Rekrutter miljøkontakt

  • Rekrutter kasserer


Hva  trenerne må huske på ved oppstart

  • Treningstider må på plass og bane må reserveres, kontakt suf@nidelv-il.no

    • Normalt sett fast tid første halvår på samme sted og tid som oppstarttreningen

    • Mandag 17:30 ved Nidarvoll skole er hovedregel (vil bli oppdatert for 2025)

  • Sjekk at alle i laget er meldt inn i klubben gjennom SPOND Club (gjøres via Nidelvil.no)

    • Det er barnet som først og fremst må meldes inn. Foreldrene skal registrere seg som "Foresatte" når de melder inn barnet. Da får foreldrene alle meldinger til barnet.

    • NB!!  Foreldrene skal ikke legge inn mail og telefonnummer på barnet med mindre barnet har egen e-mail eller egen telefon. IKKE legg inn foreldrenes e-mail som om det er barnets e-mail.  Foreldrene er "foresatte" i registreringen!  Hvis dette gjøres feil blir foreldre og barn oppfattet av datasystemet som  samme person og vi får dubletter med fare for dobbel fakturering mm. 

  • Lag en lukket Facebookgruppe og inviter foreldre inn slik at dere enkelt kan kommunisere med dem

  • Utstyr er i boden ved banen, nøkkel/dørkode utleveres ved oppstart til trenere og foreldre som vil bidra.

  • Vi hjelper med alt dette, ta kontakt med suf@nidelv-il.no

  • Meld dere inn her: Nidelv IL Trenere og lagledere i Fotball, https://www.facebook.com/groups/nidelvtrenerelageldere/?ref=br_rs

Ny lag eller ny sesong

  1. Nidelv IL er helt avhengig av foreldrene i alle idretter og på de fleste nivå, spesielt for de yngre. Erfaringer fra de siste årene, samt innspill fra foreldre, trenere, lagledere mfl. gjør at styret har vedtatt noen klargjørende men samtidig enkle rutiner.
  2. Styret i Nidelv IL vedtok på sitt styremøte den 14. januar 2025 følgende rutiner for oppnevning av lagledere, trener og miljøkontakter:

  3. Foreldregruppen foreslår hvem som skal inneha rollen som trener(e), lagleder og miljøkontakt(er). Den valgte hovedlaglederen har ansvar for å sende listen med navn og roller til gruppestyret i den respektive idretten.

 Gruppestyret behandler forslaget til trener(e), lagleder(e) og miljøkontakt(er). Den endelige oppnevnelsen skal framgå av et styrereferat i fotballgruppa.

Etter behandling i gruppestyret tar barneidrettsansvarlig i gruppen kontakt med de utnevnte personene, slik at de får kjennskap til Nidelv IL sine verdier, sesongovergangsbestemmelsene, fair play, politiattestordningen, hovedoppgavene til lagleder, trener(e), miljøkontakt(er) og eventuelt andre bestemmelser som er viktig for å kunne utøve vervet.

Der hvor det skal ansettes trenere er ordningen litt annerledes. Om det er behov for å lønne trenere, skal dette godkjennes av sportslig ansvarlig og gruppestyret. Behovet skal fremgå av et styrereferat i gruppa. Det er sportslig ansvarlig og daglig leder som har mulighet til å signere kontrakter med økonomiske forpliktelser. Ansvaret for å følge opp ansettelsen vil ligge hos gruppestyret, mens kasserer i gruppestyret har ansvaret for å betale ut avtalt lønn i henhold til kontr


honorar og lønn til trenere/støtteapparat

Trenere/støtteapparat  i ungdoms og seniorfotballen i Nidelv IL er i all hovedsak lønnet. Dette henger sammen med at vi ved overgangen til ungdomsfotballen som regel forlater modellen med foreldretrenere. Les mer her.

Trenere og støtteapparat som skal ha honorar eller lønn fra Nidelv IL skal ha kontrakt med Nidelv. 

  • Lønn som avtales er en brutto årslønn inklusive feriepenger.

  • Kjøring og utlegg begrenses ikke, men skal holdes til et minimum og avtales på forhånd om det er noe spesielt.

Foreldretrenere er normalt sett ikke lønnet. Det er i hovedsak fordi foreldre trenere normalt har trådt tilbake for ansatte trenere i overgangen til ungdomsfotballen.

Det er likevel en tradisjon i Nidelv IL for å honorerer trenere, lagledere og andre som har stått på lenge i ulønnede roller. Dette skjer da gjerne initiert fra gruppestyret eller den sportslige ledelsen, og er gjerne honorar på 5 000.- eller 10 000.-

Foreldretrenere som ønsker lønn/honorar for sitt bidrag bør signalisere dette tidlig på høsten året før det forventer dette. Det har med budsjettprosessen i Nidelv IL å gjøre. Vi ser da helst at forespørsel kommer fra hele trenergruppen samlet, og ikke fra enkeltpersoner. Det er ikke ønskelig å avtale lønn med enkelt trenere i en gruppe uten at de andre kjenner til dette.  Åpenhet er viktig.


Lønnsnivå

Å sette korrekt lønn for en trener i en breddeklubb er ingen eksakt vitenskap. Vi ønsker forutsigbarhet for alle, og åpenhet. I tillegg skal dette være 100% lovlig og "etter boka".

Vi har derfor lagt oss på en linje hvor vi har en lønnsmodell som vi utleder lønn ut i fra. Den er forankret i hva samfunnet rundt oss ellers har av spilleregler.

Vi forsøker beregne lønn ut i fra en minstelønn for arbeidstakere uten fagbrev, pr 2019 er dette 1850 timer * 161,87 pr time = 299 459,5 kroner, videre setter vi en prosent(%) på stilling som samsvarer med arbeidsmengde og forventninger, man kan ha i for eksempel en 10% stilling.


Hva tjener entrener i fotballgruppa i Nidelv IL

En trener på et junior, G19 lag, med 25 spillere i troppen vil tjene i området 25 - 50 000.- pr år. Her kommer erfaring, utdanning, rolle, antall trenere med mer inn i bildet.

Hvor mange andre trenere som er i trenerteamet er også med å påvirker lønnen. Vi har de senere årene forsøkt å ha 1 trener pr. 10 spillere.

Nidelv IL vet litt om lønnsnivået i klubber rundt oss, som vi konkurrerer med om trenere. Vi skal være konkurransedyktige men ikke lønnsledende.


Mindre roller/engasjement

De som har mindre roller kan vi betale maks som honorar, 10 000.- pr kalender år. Disse meldes ikke til  regnskapsfører, det utbetales fra kasserer fotball etter beskjed fra Sportslig leder, med referanse til kontrakt.

http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/tema-og-fradrag/Jobb-og-utdanning/hobby-smajobber-og-ekstrainntekt/mottar-du-lonn-fra-en-frivillig-eller-veldedig-organisasjon/


Lønnsmodell

Alle lønnede trenere i Nidelv fotball avtales en brutto lønn pr år, som utbetales fordelt på 12 mnd. Pr dato er 15. hver mnd utbetalingsdato.

Lønnen den enkelte får er en funksjon av lag alderstrinn, kompetanse og antatt arbeidsmengde. Vi tilbyr også avtaler hvor lønnen øker hvis en tar kurs og følger laget i flere år.

Arbeidsmengden, og dermed lønn, estimeres av laget størrelse og ambisjonsnivå og hvor mange andre som er trenere eller i støtteapparat.

Lik lønn for likt arbeid, men balansert. Hovedtrenere på a-laget har mer jobb en hovedtrener fgor Jenter 14 år og dermed bedre betalt.


Kontrakter og utbetalinger

Ved kontraktsinngåelser meldes navn, fødsels og personnummer, samt kontonummer inn til regnskapsfører.

Regnskapsfører besørger da for at trekk og meldinger iverksettes, og at det opprettes en fast utbetaling pr mnd. koordinert med kasserer for hovedlaget.

Våre ansatte skriver ikke timelister, vi betaler ikke pr time.

https://docs.google.com/document/d/e/2PACX-1vTVrHRKIhOflT1CT73U4y_9r7J7bjB_1dXV1WuMuHkd3CC7mLQtWj1hrORfV14s-yu_H13OzXLngbnU/pub

Flere lenker

http://www.skatteetaten.no/no/Bedrift-og-organisasjon/rapportering-og-bransjer/friv-org-tro-liv/Skatt-for-frivillige-og-ideelle-organisasjoner/?chapter=221722


http://www.skatteetaten.no/se/Radgiver/Rettskilder/Handboker/skatte-abc/kapitler/r/?mainchapter=260477


http://www.skatteetaten.no/no/Tabeller-og-satser/Bilgodtgjorelse-kilometergodtgjorelse/


https://www.fotballtreneren.no/juridisk-radgiving/ruk-av-privat-bil-i-trenerjobben-%E2%80%93-mulighet-for-skattefri-dekning-av-reiser



Facebookgrupper

Lukket Facebookgruppe for trenere og lagledere meld dere inn her: https://www.facebook.com/groups/114980038856401

Lukket Facebookgruppe for miljøkontakter meld dere inn her: https://www.facebook.com/groups/428463760520600

Lukket facebookgruppe for alle i Nidelv IL, foresatte og andre: https://www.facebook.com/groups/2770651602996119

Utstyrpakker til lagene

Dette utstyret bør man ha tilgang på i forbindelse med oppstart på høsten:

  • Baller, 1 pr 2 spiller

  • Kjegler - 20 stykker

  • Ballpumpe

  • Vester, 1 pr andre spiller + litt

  • Nødvendig førstehjelpsutstyr

  • Keeperhansker 2 par

  • Draktsett med 12 keeperdrakter.

  • Drakter gjenbrukes, så de skal levers inn igjen etter et år når alle kamper er ferdig.

Alle lag skal kontakte mail sendes utstyrsansvarlig fotball.material@nidelv-il.no for å få det de trenger som lag.

Lagkasser 

Alle lag skal ha en lagkasse. Klubben oppretter denne for dere om dere kontakter oss.

Dere får da kontonummer, nettbanktilgang, eget vipps nummer og midler fra klubben som alle andre.

Alle lag skal ha en kasserer som styrer lagskontoen, og fører regnskap + en person som er andre godkjenner på utgående fra nettbanken.

Kontakt for etablering av konto:

kasserer.hovedstyre@nidelv-il.no


Avslutning

Styrevedtak av 2. februar 2025:
Hvis et lag ikke melder på lag i serien kommende år, regnes laget som oppløst og pengene går automatisk tilbake til klubben.

Utlegg og kjøring

Reglene for refusjon, tilbakebetaling av utlegg er som følger.

  • Alle som skal ha refundert et utlegg skal ha fått tillatelse for utlegget av noen med myndighet. Normalt sett er dette Styreleder fotball, eller delegert.

  • Fyll et utleggskjema, kopier kvitteringer eller dokumenter og legg ved. 

  • Skjema kan også enkelt finnes i mange varianter med google søk, bruk det du liker.

  • Alle som krever refusjon for kjøring skal ha avtalt at denne kjøringen skal skje, eller ha det kontraktsfestet.

  • Kjørebok skal skrives som dokumentasjon, google søk gir deg en mal.

  • Alle krav om utleggsrefusjoner og kjøringer sendes til den man rapporterer til, sportslig leder, eller styreleder.

  • Elektroniske bilag er godt nok, det er ikke lovkrav om papirkopier lengre, men man bør oppbevare papirkopier av kvitteringer noe tid i tilfelle ettersyn.

  • Kjøring i regi av lagene, som ikke er trening eller offisielle kamper dekkes ikke av klubben.

  • Cuper lagene velger dra på i egen regi må dekkes av lagene.

Spørsmål rettes fotballstyret@nidelv-il.no 

Vi bruker de skattefrie satsene for km i følge statens regler. https://www.skatteetaten.no/satser/bilgodtgjorelse-kilometergodtgjorelse/ 

Fra styremøte 12.4.2016

Buss og kjøring til bortekamper.

  • Styret besluttet at buss i Nidelv sin regi kun kan benyttes der hvor reiseavstanden overstiger 10 mil per vei.

  • Kompensasjon for eventuelle foreldrekjøring ordnes av laget selv over lagskassen.

Ved bruk av buss:
Det må her utvises skjønn i forhold til kost/nytte. Et par bussturer i året kan være positivt, men det bør ikke alltid bestilles 40-seters buss dersom det er få spillere og foreldre/supportere som skal være med.

Det er lagets lagleder som skal ordne transport.

 Lagleder kontakter da transportselskapet, Slåttedal Turbil AS, post@slottedalturbil.no,  og oppgir lag og hensikt med turen slik at de har en faktureringsreferanse. Kopi på mail til fotball.kasserer@nidelv-il.no

Faktura SKAL sendes fra transportøren til Nidelv IL sin offisielle faktura adresse, med kopi til lagleder.

Faktura SKAL inneholde referanse til lag, bestiller og hensikt med turen. 

Laget må ha FIKS-brukere

Vi anbefaler alle lag til å ha nokså mange personer inne med fiksbrukere og roller på lagene. Da er det enklere å sikre at alt er gjort rett mht. kamprapportering mm. 

Sportslig leder i fotballgruppa legger inn nye spillere og brukere i FIKS, mens lagleder/trenere tilordner nye spillere som ligger i FIKS til sine respektive lag.  

De lagledere/trenere som ikke har bruker i FIKS kontakter Sportslig leder, så lager han bruker til de som har behov for det.

Hvem som skal registreres i FIKS

Alle spillere og voksne med roller på et lag skal registreres i FIKS.

Vær også ute i god tid før seriestart med å legge inn Fotballtropper, og kamptropper før kamp.

Sportslig leder legger inn nye spillere og brukere i FIKS, mens lagleder/trenere tilordner nye spillere som ligger i FIKS til sine respektive lag. 

Barnefotball lag og FIKS - Informasjon fra NFF Trøndelag

Vi ber om at alle klubbene setter seg inn i vedlagte skriv og gjennomfører registrering av alle barnefotballag (6-9 år) i FIKS innen fristen som hvert år blir kommunisert fra NFF.

  • NFF (sentralt) krever at NFF Trøndelag sørger for at alle barnefotballag blir registrert i FIKS.

  • Er knyttet til aktivitetsregistrering og offentlige midler

  • Er knyttet til kartlegging/utvikling av trenerkompetanse på alle barnefotballag i Norge

  • Alle LAG (6–9 år) skal registreres som lag

  • Alle lag må registreres med EN UNIK TRENER per lag i årsklassen

  • Alle lag må registreres med EN KONTAKTPERSON per årsklasse

  • REGISTRER REINE JENTE OG GUTTELAG!

  • J/G 6 år registrerer dere etter at kullet er rekruttert inn i klubben (aug./sept.)

 

Instruksjonsvideo

https://www.fotball.no/klubb-og-leder/fiks-info-og-support/klubbmanualer-og-veiledninger/video/lagspamelding/


Omberamming av kamper

Hvis en kamp må omberammes må dette gjøres ved å kontakte NFF. 
Følg denne linken:

https://www.fotball.no/kretser/trondelag/aktivitet/omberamming-kamp/regler-omberamming-av-kamp/

Kampvert

Nidelv IL forholder seg til NFF sin rollebeskrivelse på kampvert - følg lenke

Rollen og oppgavene skal løses av lagleder for hjemmelag på kampdager om ikke andre stiller opp og hjelper til som kampvert. Klubben jobber med å etablere en metode for å sikre Kampverter på Tempe hver dag det er kamp(er).

Det går da ut en Spond invitasjon til alle registrerte trener og lagledere for aktuelle dager. Vi vurderer også ta i bruke en annen Spondgruppe, spesifikk til formålet.